Turistické a cyklistické trasy

Turistika

Česká Lípa:
Trasa k průrvě Ploučnice

Tři kilometry dlouhá trasa nás zavede k zajímavé technické památce. Nejlepší přístup k průrvě Ploučnice je z obce Noviny pod Ralskem po červené turistické trase.

Popis trasy: Poblíž Novin protéká řeka Ploučnice skalním masivem. Nejdříve úzkou soutěskou a pak tunelem. Na konci této technické památky, která sloužila k provozu hamru na zpracování rudy, se při výstupu do tůňky tvoří jez. Celá trasa je sjízdná pro sportovní lodě. Hamr stával na místě mostu. Když se tu při jarním tání valila voda, říkalo se tomu Pekelný jícen.

Výlet k pozůstatkům starého hradiště do Pavlovic
Osmnáct kilometrů dlouhá trasa nás zavede do obce Pavlovice na Českolipsku.

Popis trasy: Do obce Pavlovice se nejlépe dostaneme z České Lípy po trase do Zahrádek po červené turistické značce, dále směrem Chudý hrádek po zelené turistické značce na odbočku na Pavlovice

Turistická trasa Cesta do Pekel
Pěší výlet údolím Pekla v délce 13 km.

Popis trasy:
Na pěší výlet údolím Pekla se vydáme po červené turistické značce v městské části Dubice, na jejím západním okraji se ocitneme v krásné přírodě s několika rybníky a vstupem do NPP Peklo. Za Dolním a Horním pekelským rybníkem u Skautské skály vstoupíme do Pekla a po naučné stezce s 10 infopanely projdeme údolím do Karby a následně do Zahrádek. Zpátky se vracíme stejnou cestou. Alternativně můžeme jednu cestu absolvovat vlakem (trasa Česká Lípa - Lovosice), na/z nádraží v Zahrádkách vede z/do Karby žlutá turistická značka.

Hubertova naučná stezka
Procházka pro celou rodinu lesy v okolí České Lípy v délce 2,3 km.

Popis trasy:
Hubertova naučná stezka na území městských lesů v České Lípě byla vybudována v letech 2003 - 04 a provede nás rozmanitými lesy lokality Rasova hůrka . Po cestě jsou rozmístěny informační tabule, trasa je značena symbolem naučné stezky.

Semily:
Kamenického stezka

Žlutě a modře značená turistická stezka po horní hraně údolí Jizery spojuje Bítouchov a Spálov - Podspálov.
Délka trasy - 5,8 km

Liberec:
Turistická trasa Ještěštědské pláně

Pěší výlet na Ještěd v délce 6,7 km.

Popis trasy:
Z Horního Hanychova vyjedeme lanovkou na Ještěd a od vysílače se vydáme na jihovýchod po červené značce k chatě Na Pláních. Pokračujeme sestupem po žluté značce k Panskému lomu a dále po zelené do Horního Hanychova.

Jablonec nad Nisou
Turistická trasa kolem Jablonce - Pěší okruh Jabloncem nad Nisou v délce 15,9 km.

A kudy vede???
Projdeme se kolem přehrady Mšeno, dále půjdeme okolo Pekla, Petřína a nakonec okolo Jablonecké paseky.

Příklad turistiky po které se můžete rovnou vydat: Nabízíme vám celodenní výlet ke králi Jizerských hor.Do Nového Města pod Smrkem se dostanete autobusem z Liberce nebo z Frýdlantu. Trasa je namáhavější, ale krásnější. Ubytování- Hotel Měděnec- 2lůžkové pokoje se snídaní. Nové Město pod Smrkem bylo založeno roku 1584 pro horníky, kteří v blízkém vrchu Měděnec a Rapické hoře kutali nerost kasiderit-cínovec. Město má pěkné čtvercové náměstí s parčíkem. Nejcennějším objektem je místní kostel sv. Kateřiny- renesanční z roku 1607. Na náměstí je hotel Měděnec (kam se večer vrátíte). Z náměstí se vydáte po hlavní silnici k východu, překročíte potok Lomnice a dáte se po modré značce směrem Smrk. U Purkmistrova mostu zahnete vlevo. Dostanenete se do vysokého lesa k prvnímu obrázku- dřevěný sloup s křížem. Dále budete pokračovat do sedla mezi Měděncem a Smrkem. Otevřou se vám krásné pohledy na vrch Měděnec(777m) a Rapickou horu(707m). Nastává prudký a dlouhý výstup až se dostanete na vrchol Smrku(1124m), který je osázen mladými smrky a jedlemi. V roce 1995 na ploše 0,83 ha zde byla vyhlášena přírodní památka klečoviště na Smrku, kvůli ochraně původního nevelkého kosodřevinovského porostu na skalním podhladu. Hora má jméno po skutečném mohutném smrku, který stával blízko vrcholu a byl vyvrácen bouří roku 1790. Smrk býval od pradávna místem, kde se stýkaly hranice tří zemí: Čech, Horní Lužice a Dolního Slezska. Po dlouhých letech, kdy byl Smrk bez turistického zázemí, byla v roce 2003 slavnostně zprovozněna nová rozhledna- 23 m vysoká železná konstrukce a to s dvěma vyhlídkovými plošinami. Z vrcholu Smrku jdete po modré značce pěšinou zvanou Nebeský žebřík. Asi po 800 m uvidíte silně meandrující potok, který není ničím jiným než horním tokem řeky Jizery. Její prameny jsou nedaleko odtud při státní hranici. Pokračujte dál, až dojdete po žluté k Paličníku. Paličník je skalisko vzdáleno asi 200 m. Po železných schodech vystoupíte na vrchol. Máte tak překrásný výhled na Jizerské hory. Dále půjdete údolím, kde jsou dvě přírodní reservace Jizerskohorské bučiny Paličník(40 ha) a Tišiná(42 ha). Tyto lokality jsou zbytky převážně bukového a jedlového lesa. Na prudkých svazích zde roste javor horský(klen), jilm horský, z květeny bělokvětý pryskyřník a chráněná měsíčnice vytrvalá, dále lilie zlatohlávek ve výšce 900m. Cesta dál pokračuje přes Bílý potok a vesnici, která se nazývá stejně, dále kolem Bartlovy boudy až k turistické chatě Hubertka, kde si odpočinete. Z Hubertky pokračujete do Nového Města pod Smrkem, jen se ještě zastavíte u pramene Kyselka. Při levém přehu Ztraceného potoka tu vyvěrá minerální voda- vývěr je chráněn altánkem. Vy se zde napijete a budete se rychle vracet do města a do hotelu Měděnec.

Cyklotrasy:

Liberecký kraj má přibližně 2200 km cyklotras

Jablonec nad Nisou:
Jizerské hory - Jizerka má 10 km a její výchozí bod je u Smědavy.
Liberec - Jablonecká přehrada - Výlet na kole s mírným stoupáním si můžete projet z liberecké čtvrti Harcov k jablonecké přehradě. Její délka je 6 km

Česká Lípa:
Cyklotrasa kolem Mimoně, její délka je 8 km.
Cyklotrasa "Varhánky" - která se také díky novému asfaltu využívá hodně jako inline trasa a je dlouhá 5,3 km. Vede krásnou přírodou a po cestě jsou umístěny pohodlné lavičky pro zasloužený odpočinek.

Liberec:

Cyklotrasa k rozvodí moří
Výlet na kole, pro náročné, z Liberce přes Oldřichov v Hájích, Hřebínek a Novou Louku v délce 40,9 km.

Popis trasy:
Z parkoviště U Dobráka vyjedeme po trase na západ do Radčic, na křižovatce U Kapličky odbočíme vpravo a podél golfového hřiště sjedeme přes Fojtku do Mníšku, odbočíme vpravo a po stejné trase dojedeme k obecnímu úřadu v Oldřichově. Podél Jeřice stoupáme postupně po Polednické cestě na Hřebínek, rozvodí Baltského a Severního moře. Odbočíme vpravo a sjedeme přes Novou Louku do Bedřichova. Z něj se vracíme k Lidovým sadům a zpět do Kateřinek trasou 3036.

Liberec - Český Dub - Sychrov
Výlet podještědskou krajinou z Liberce do obce Sychrov, kde se můžete odměnit návštěvou sychrovského zámku. Délka trasy je 32 km.

Semily
Ze Semil na Kozákov - Náročnější výlet má délku 35 km. Okruh vede ze Semil do Železného Brodu na Kozákov a zpět do Semil.